Cursus DSM 5 en Psychopathologie
Algemene informatie
Oldewarris Opleiden en trainen biedt de cursus DSM 5 en Psychopathologie.
Oldewarris Opleiden en trainen biedt de cursus DSM 5 en Psychopathologie.
Doelgroep / vooropleidingseisen
Alle professionele hulpverleners die zich bij willen scholen op het terrein van de DSM 5 en psychopathologie.
Vooropleiding: minimaal HBO niveau.
Vrijstelling: Er gelden geen vrijstellingen voor de cursus.
Alle professionele hulpverleners die zich bij willen scholen op het terrein van de DSM 5 en psychopathologie.
Vooropleiding: minimaal HBO niveau.
Vrijstelling: Er gelden geen vrijstellingen voor de cursus.
Studiebelasting
De studiebelasting bedraagt 60 uur. Het totale programma bestaat uit 3 dagen.
De studiebelasting bedraagt 60 uur. Het totale programma bestaat uit 3 dagen.
Accreditatie
Alle docenten bij Oldewarris Opleiden & Trainen hebben de volledige bevoegdheid voor master/hbo en post-hbo onderwijs. Oldewarris Opleiden & Trainen voldoet aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs en staat geregistreerd bij het CRKBO.
Alle docenten bij Oldewarris Opleiden & Trainen hebben de volledige bevoegdheid voor master/hbo en post-hbo onderwijs. Oldewarris Opleiden & Trainen voldoet aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstituten voor Kort Beroepsonderwijs en staat geregistreerd bij het CRKBO.
Literatuur
Voor de cursus geldt onderstaande verplichte en aanbevolen literatuur:
Voor de cursus geldt onderstaande verplichte en aanbevolen literatuur:
- Deth, van, R. (2017) Inleiding in de psychopathologie. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum
- Verhulst. J. (2019) Het hulpverlenend gesprek. (3e editie) Groningen: Noordhoff Uitgevers B.V.
Programma
Theoriedag
Doel voor de student:
- Heeft inzicht in het DSM 5-systeem: ontstaan, geschiedenis voor- en nadelen en opbouw;
- Heeft kennis van belangrijke ziektebeelden (verschijnselen) , zoals: stemmings-, angst- en psychotische- en persoonlijkheidsstoornissen; persoonlijkheidsstoornissen;
- Heeft kennis en inzicht in bovenstaande dusdanig dat de student in staat is cliënten met een van de voorkomende aandoeningen te onderscheiden;
- Heeft kennis van de verschillende medicatiesoorten voor bovengenoemde cliëntencategorieën;
- Kent de verschillende disciplines binnen de geestelijke gezondheidszorg en hun behandelmogelijkheden en de verwijsmogelijkheden.
- Is in staat een adequate overdracht of verwijzing te schrijven
- Weet waar zijn grenzen liggen m.b.t. Het behandelen van cliënten
- Weet advies in te roepen of te verwijzen bij twijfel
Doel voor de student:
- Kan verschillende praktische gespreksmodellen toepassen in het hulpverlenend gesprek
- Krijgt grip op ruis, weerstand en verwachtingen die kunnen ontstaan bij zowel de hulpvrager als de hulpverlener.
- Kan schakelen tussen een directieve en een non-directieve aanpak in het gesprek.
- Is communicatief vaardig, zowel naar de cliënt als naar collega’s (eigen en andere disciplines)
- Is in staat een behandeling goed af te ronden en te beëindigen
- Kan reflecteren op eigen handelen
Werkvormen
Tijdens de eerste dag zal de theorie rond psychiatrische ziektebeelden worden besproken aan de hand van bestudeerde literatuur en casuïstiek. De werkvormen die hiervoor gebruikt worden zijn (interactief) college, groepsopdrachten (verschillende groepsgrootte) inclusief plenaire nabesprekingen. Op de tweede en derde dag zal geoefend worden met het hulpverlenend gesprek en komen praktische vaardigheden in beeld. Er zal geoefend worden met behulp van de inzet van een trainingsacteur aan de hand van (eigen ingebrachte) casuïstiek. Bij de praktijkdag speelt reflectie een belangrijk onderdeel.
Tijdens de eerste dag zal de theorie rond psychiatrische ziektebeelden worden besproken aan de hand van bestudeerde literatuur en casuïstiek. De werkvormen die hiervoor gebruikt worden zijn (interactief) college, groepsopdrachten (verschillende groepsgrootte) inclusief plenaire nabesprekingen. Op de tweede en derde dag zal geoefend worden met het hulpverlenend gesprek en komen praktische vaardigheden in beeld. Er zal geoefend worden met behulp van de inzet van een trainingsacteur aan de hand van (eigen ingebrachte) casuïstiek. Bij de praktijkdag speelt reflectie een belangrijk onderdeel.